Co Biblia mówi o grach na pieniądze?
W Księdze Samuela znajdziemy informację o losowaniu, jakie się odbyło między Samuelem a jego bratem Jonatanem, a w Księdze Nehemiasza – o rzucaniu losów przez mieszkańców Jerozolimy, aby zdecydować, który przywódca zamieszka w którym mieście.
Wielokrotnie w Biblii zdawano się na los, natomiast o zakładaniu się dla zysku wspominano tylko raz, gdy bluźnierczy posłaniec króla asyryjskiego przemawiał (w 2. Księdze Królewskiej) do Ezechiasza, przekonując go, że mylił się, pokładając ufność w Bogu. Oferował mu – w ramach zakładu – dwa tysiące koni! Ezechiasz oczywiście zakładu nie przyjął.
Czy Biblia potępia gry hazardowe na pieniądze?
W żadnej z biblijnych ksiąg nie znajdziemy jednak stwierdzenia, że hazard jest grzechem. Tekst Pisma Świętego wskazuje bowiem na nieco inne rozumienie tego problemu. Jasno wyłożono je w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Zapisano w nim (punkt 2413): „Gry hazardowe (karty itd.) bądź zakłady nie są same w sobie sprzeczne z sprawiedliwością. Stają się moralnie nie do przyjęcia, gdy pozbawiają osobę tego, czego jej koniecznie trzeba do zaspokojenia swoich potrzeb i potrzeb innych osób.
Namiętność do gry może stać się poważnym zniewoleniem. Nieuczciwe zakłady bądź oszukiwanie w grach stanowi materię poważną, chyba że wyrządzana szkoda jest tak mała, że ten kto ją ponosi, nie mógłby w sposób uzasadniony uznać jej za znaczącą”. Jak widać, według nauki Kościoła Katolickiego hazard, zakłady, obstawianie wygranych – nie są grzechem same w sobie. Grzechem jest oszukiwanie podczas gry oraz uniemożliwiania zaspokojenia innym ich podstawowych życiowych potrzeb z powodu hazardu.
Tę wskazówkę rozwija katolicki katechizm dla młodych „Youcat” (wg portalu kosciol.wiara.pl): „Zakłady i gry losowe są wtedy nieetyczne, gdy gracz naraża na szwank swoje utrzymanie. Jeszcze gorzej jest wówczas, gdy wystawia innych ludzi na ryzyko utraty niezbędnych do życia funduszy, zwłaszcza zaś tych, którzy powierzeni są jego opiece. Postępowaniem niezwykle niemoralnym jest inwestowanie potężnych sum w zakładach, podczas gdy innym brakuje środków na artykuły najpotrzebniejsze. Zakłady i gry losowe mogą uzależnić i zniewolić człowieka”.
Co Biblia mówi o hazardzie
Dopóki gracz potrafi kontrolować swoją grę, a jego zainteresowania nie narażają innych na szkodę – można korzystać z tych rozrywek. Taka nauka Kościoła Katolickiego wynika w sposób bezpośredni z Biblii, w której wiele przykazań i przepisów podkreśla pierwszeństwo spraw duchowych i ludzkich nad materialnymi. „Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną” – mówi pierwsze z Dziesięciu Przykazań. „Uważajcie i strzeżcie się wszelkiej chciwości, bo nawet gdy ktoś opływa we wszystko, życie jest zależne od jego mienia” – mówi Chrystus w Ewangelii Św. Łukasza (12,15) i dodaje: „Gdzie jest skarb wasz, tam będzie i serce wasze” (12,34). A w Ewangelii Św. Mateusza Jezus Chrystus ostrzega: „Bogaty z trudnością wejdzie do królestwa niebieskiego. Jeszcze raz wam powiadam: łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego”. (19, 23-24).
Według Biblii sama gra hazardowa jako rozrywka nie jest nieetyczna, grzechem jest natomiast podporządkowanie swego życia chęci zysku. Jeśli więc chcesz grać i obstawiać np. w zakładach bukmacherskich – możesz to robić. Dla Kościoła Katolickiego istotne jest, by gra i zyski z niej nie stały się najważniejszym celem Twojego życia, a przeznaczanie pieniędzy na zakłady nie wpływało negatywnie na jakość życia Twoich bliskich.
Wszystkie cytaty z Biblii w oparciu o Biblię Tysiąclecia Wydawnictwa Pallotinum.