E-sport: co to takiego?

19.10.2024, 09:09
Autor: M. Stępień
Zakłady bukmacherskie na esport
Lista bukmacherów z ofertą na zakłady esportowe
Co to jest e-sport?

E-sport to inaczej sport elektroniczny, w którym przedmiotem rywalizacji zawodników (graczy) są gry komputerowe. Początki e-sportu sięgają przełomu lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. W 1990 roku Nitendo, czyli japońska firma zajmują się produkcją konsol, stworzyła swoją własną ligę, której finał rozegrany został w Hollywood.

Darmowe zakłady na e-sport
Freebety na start u legalnych buków

Co ciekawe, rozgrywki te dotyczyły gier takich jak Super Mario i Rad Racer oraz Tetris. Za pioniera wszelakich turniejów oraz profesjonalnych lig e-sportowych uchodzi organizacja Cyberathlete Professional League, w skrócie CPL, która powstała w czerwcu 1997 roku w Dallas. Od tego momentu nastąpił prawdziwy przełom, ale i rozkwit rynku sportu elektronicznego. Wszystko to wiąże się z popularnością takich gier jak Quake i StarCraft czy Counter Strike (modyfikacja niegdysiejszego numeru jeden – Half-Life).

E-sport – sport czy tylko zabawa?

Temat sportu elektronicznego ma zarówno swoich gorących zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi uważają, że aby osiągnąć sukces w grze komputerowej należy poświęcić temu wiele godzin i doskonale zrozumieć niuanse taktyczne. Z kolei druga grupa zwraca uwagę na fakt, że „prawdziwy” sport wiąże się z koniecznością doskonalenia cech fizycznych, podczas gdy e-sporty tego nie wymagają, nie mają więc wiele wspólnego z ideą rywalizacji sportowej. Rozstrzyganie, po której stronie leży racja w tym sporze, nie należy do zadań łatwych, warto jednak zauważyć, że zwolenników tego nowoczesnego podejścia przybywa z roku na rok, coś więc jednak musi kryć się w e-sportowych rozgrywkach.

Zakłady bukmacherskie STS
Najwięcej zakładów na e-sport ma STS
CS:GO | League of Legends | Dota 2 | Rainbow Six | Call of Duty | Starcraft Broodwar
STS rejestracja online

Warto dodać, że również kluby sportowe coraz chętniej decydują się na promowanie swojej marki właśnie poprzez gry komputerowe. Takie działania stały się normą dla wielu europejskich marek piłkarskich. Pierwszy tą drogą poszedł turecki Besiktas, który wykupił czołową formację League of Legends – Aces High e-Sports Club, oraz VfL Wolfsburg, który zatrudnił dwóch graczy FIFA. Także w Polsce sport elektroniczny zdobywa nowe rzesze fanów. W ubiegłym roku odbył się pierwszy sezon Polskiej Ligi Esportowej, a transmisje z rozgrywek Counter Strike: Global Offensive oraz League of Legends były transmitowane w telewizji (na antenie Polsatu).

E-sport czyli sportowa aktywność intelektualna

E-sportem interesują się osoby w różnym wieku
Coraz więcej osób obserwuje rozgrywki-e-sportowe

W połowie 2017 roku przegłosowana została nowelizacja ustawy o sporcie. W związku z nią zmianie uległa definicja sportu, w której obecnie znajdziemy fragment o współzawodnictwie opartym na aktywności intelektualnej, nastawionym na osiągnięcie wyniku sportowego. Co prawda zmiany te nie zrównują sportu elektronicznego z tym tradycyjnym, ale z pewnością mają one wartość symboliczną, która świadczy o coraz większym dostrzeganiu tego zjawiska. Nowe prawo daje w końcu realną możliwość stworzenia Polskiego Związku E-sportowego.

W komunikacie, wydanym po Szczycie Olimpijskim, Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl) stwierdził, że samo zainteresowanie e-sportem może pomóc pozostałym dyscyplinom. Młodzież będzie obserwować igrzyska, by zobaczyć e-gamerów, a być może obejrzy również inne sporty.

E-sport na Igrzyskach Olimpijskich?

Co ciekawe, być może już w niedalekiej przyszłości zmagania w sportach elektronicznych oglądać będziemy na igrzyskach. O takiej możliwości MKOl rozmawiał podczas 6. Szczytu Olimpijskiego. Związane jest to bezpośrednio ze wzrostem zainteresowania e-sportem oraz z faktem, że ma on związek z rywalizacją i jego głównym celem jest dążenie do zwycięstwa. Aby w ogóle doszło do tego rodzaju precedensu konieczne jest powstanie organizacji, gwarantującej przestrzeganie zasad ruchu olimpijskiego (np. ustawianie wyników czy nielegalne obstawianie zakładów).

Należy tutaj od razu zaznaczyć, że MKOl z całą pewnością nie dopuści do rywalizacji w takich grach jak Call of Duty czy Counter Strike, gdzie motywem przewodnim jest przemoc, ponieważ takie rozgrywki stanowią naruszenie wartości olimpijskich. Ma to znaczenie, ponieważ w chwili obecnej to właśnie wymienione wyżej gry cieszą się szczególnym zainteresowaniem graczy, one też znajdują się najczęściej w ofercie firm bukmacherskich (tu przeczytasz o zakładach na e-sport u legalnych bukmacherów).

Obstawiaj zakłady e-sportowe legalnie i bezpiecznie u bukmacherów z licencją MF

Najlepsi bukmacherzy z ofertą na e-sport
Rekomendowany bukmacher Bonus powitalny Darmowe konto
LVBET  Na start 1590 zł  REJESTRACJA - opis  
Fortuna  Na start 1140 zł  REJESTRACJA - opis
Betclic 
Na start 550 zł 
REJESTRACJA - opis
STS   Na start 1279 zł  REJESTRACJA - opis
BetFan  Na start 3100 zł  REJESTRACJA - opis
PZBuk  Na start 50 zł freebet  REJESTRACJA - opis
forBET   Na start 2110 zł  REJESTRACJA - opis
TOTALbet  Na start 5020 zł  REJESTRACJA - opis
eToto  Na start 300 zł  REJESTRACJA - opis
Totolotek   Na start 549 zł + 25 zł REJESTRACJA - opis
eWinner  Na start 1170 zł  REJESTRACJA - opis

W komunikacie, który ukazał się po Szczycie Olimpijskim MKOl przyznaje, że samo zainteresowanie sportem elektronicznym wcale nie musi zaszkodzić innym dyscyplinom, a nawet może im pomóc. Założenie jest takie, że osoba, zasiadająca przed telewizorem w celu obejrzenia swoich idoli e-gamerów, zwróci swoją uwagę także na inne sporty. Patrząc na raport Nielsena Esports z 2017 roku można dojść do wniosku, że ma to swoje podstawy. Wynika bowiem z niego, że fani e-sportów zainteresowani są także klasycznymi formami dyscyplin sportowych. W USA wśród nich króluje football amerykański, a np. we Francji czy w Niemczech piłka nożna.

Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. E-sport: co to takiego?
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.