F1 przenosi się do Szanghaju. Wszystko, co musisz wiedzieć o GP Chin 2025

Grand Prix Chin to 18. edycja tego wyścigu w historii Formuły 1. Po przerwie w latach 2020–2023 spowodowanej pandemią COVID-19, F1 powróciła na Shanghai International Circuit w ubiegłym roku. Obiekt, otwarty w 2004 roku, słynie z wymagającej konfiguracji – 5,451 km długości, 16 zakrętów oraz najdłuższej prostej w sezonie (1,2 km), gdzie bolidy osiągają prędkości przekraczające 340 km/h.
Wyniki GP Chin 2024 – Verstappen na szczycie
Ubiegłoroczne GP Chin dostarczyło kibicom wielu emocji. Max Verstappen z Red Bull Racing odniósł dominujące zwycięstwo, prowadząc przez większość wyścigu i finiszując z przewagą ponad 13 sekund nad drugim w stawce Lando Norrisem, który dzięki doskonałej strategii McLarena zdołał pokonać Sergio Pereza. Meksykański kierowca zajął trzecie miejsce, kończąc wyścig ze stratą nieco ponad 19 sekund do swojego zespołowego kolegi.

Ferrari, mimo dużych oczekiwań, nie było w stanie zagrozić czołówce. Charles Leclerc i Carlos Sainz finiszowali odpowiednio na czwartej i piątej pozycji, co jednak nie zadowoliło włoskiego zespołu. Mercedes również miał trudności – Lewis Hamilton zajął dziewiąte miejsce, a George Russell ukończył wyścig na szóstej pozycji.
Podsumowanie GP Australii – walka w deszczu i triumf Norrisa
Inauguracja sezonu w Australii przyniosła mnóstwo emocji. Lando Norris rozpoczął rok od zwycięstwa, imponując jazdą w trudnych warunkach na torze w Melbourne. Deszcz, który pojawił się przed startem, opóźnił rozpoczęcie rywalizacji i zmusił organizatorów do skrócenia dystansu do 57 okrążeń. Warunki były zdradliwe – już na początku wyścigu z rywalizacji odpadli Carlos Sainz, Jack Doohan i Isack Hadjar.
McLareny, w tym Norris i Oscar Piastri, zdominowały pierwszą część wyścigu, budując przewagę nad resztą stawki. Jednak zmienne warunki i błędy indywidualne kierowców kosztowały zespół potencjalny dublet. Po błędzie Norrisa i Piastriego Max Verstappen na chwilę przejął prowadzenie, ale Brytyjczyk szybko odzyskał pozycję lidera, kontrolując tempo do końca. Verstappen finiszował na drugim miejscu, a George Russell uzupełnił podium.

Deszcz i chaos na torze doprowadziły do licznych kolizji, m.in. Fernando Alonso uderzył w barierę, a Liam Lawson i Gabriel Bortoleto zakończyli wyścig po wypadkach. Ferrari zanotowało rozczarowujący start sezonu – Charles Leclerc był ósmy, a Lewis Hamilton, debiutujący w czerwonym bolidzie, zajął dziesiąte miejsce. Brytyjczyk będzie liczył na lepszy wynik na torze w Szanghaju. Jest bowiem najbardziej utytułowanym kierowcą w historii GP Chin – zwyciężył tu sześć razy, reprezentując McLarena i Mercedesa.
Reklama
Pierwszy weekend sprinterski w sezonie 2025
GP Chin 2025 to pierwszy weekend sprinterski w tym sezonie. W sobotnim sprincie punkty otrzyma pierwsza ósemka kierowców, co wprowadza dodatkowe emocje. Zmieniony harmonogram ogranicza liczbę treningów – kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko jedną, 60-minutową sesję. Pirelli zdecydowało się na użycie mieszanek C2, C3 i C4, a więc twardszych kompletów względem tego, co widzieliśmy w Australii.
Harmonogram weekendu GP Chin 2025:
Piątek, 21 marca:
- 4:30 – 1. trening
- 8:30 – kwalifikacje do sprintu
Sobota, 22 marca:
- 4:00 – sprint
- 8:00 – kwalifikacje do wyścigu
Niedziela, 23 marca:
- 8:00 – wyścig