Hazard a reklama
Przepisy wprowadzone w 2017 r. jeszcze bardziej złagodziły zakazy wobec bukmacherów, natomiast wciąż są bardzo radykalne wobec pozostałych gier losowych. Ostatnio w polskim prawie przyjęto wobec reklamy hazardu podobne rozwiązania, co wobec alkoholu.
Generalnie więc reklama gier hazardowych jest zabroniona. Nie ma żadnych wyjątków, jeśli chodzi o reklamy kierowane do dzieci i młodzieży, łączące hazard ze sprawnością fizyczną lub intelektualną, wskazujące na możliwość łatwej wygranej – są one całkowicie zakazane.
Ponadto nie można zachęcać do żadnych gier hazardowych i zakładów w telewizji, radiu, teatrze i kinie w godz. 6-22, na okładkach czasopism i gazet, w pasie dziecięcej i młodzieżowej ani w miejscach publicznych (za wyjątkiem imprez masowych i sportowych, których sponsorem – lub sponsorem zawodników – jest firma bukmacherska).
Reklamy zakładów tylko w nocy
Natomiast jeśli chodzi o nocną porę emisji, dopuszczono (od 2017 r.) tu reklamę, ale wyłącznie zakładów wzajemnych. A kiedy organizator zakładów wzajemnych jest sponsorem zawodników sportowych lub imprez sportowych, to ich transmisja – w czasie której prezentowana jest nazwa sponsora – może przebiegać bez ograniczeń czasowych.
To ważne – wcześniej bowiem tego typu obwarowania uniemożliwiały tak naprawdę sponsorowanie sportowców przez bukmacherów. Od kwietnia 2017 r. sytuacja się poprawiła. Co prawda zachowano część ograniczeń, np. takich, iż nie można informować o sponsoringu prezentując zarówno nazwę firmy, jak i jej znak towarowy (logo). Dopuszczalne jest pokazywanie tylko jednego elementu.
Oczywiście same reklamy zakładów bukmacherskich również są obwarowane określonymi warunkami. Musi się w nich znaleźć m.in. informacja o zezwoleniu na urządzenia zakładów, o konsekwencjach uczestniczenia w nielegalnym hazardzie oraz o ryzyku uzależnienia. Ponadto nie mogą one sugerować, że hazard działa relaksująco czy uspokajająco, albo pomaga rozwiązywać problemy osobiste czy finansowe. Zakazane jest również
- namawianie do obstawiania za wyższe stawki, które miałoby zwiększać szanse na wygraną;
- prezentowanie sporadycznego typowania jako czegoś negatywnego;
- tworzenie reklam przez kojarzenie zakładów wzajemnych z wypoczynkiem, pracą, nauką, atrakcyjnością seksualną, sukcesem zawodowym czy życiowym.
Jak widać, państwo dość dokładnie wskazuje, czego nie życzy sobie w reklamach hazardu. Z reklamy bardzo często korzystają tacy bukmacherzy jak Fortuna Polska, STS Online, czy też LVBET Zakłady Bukmacherskie, który udostępnia klientom najlepszy bonus powitalny na rynku. Jeśli chcecie zapoznać się ze wszystkimi bonusami dostępnymi, to możecie je znaleźć tutaj >>> Promocje na start od bukmacherów online. Oczywiście każdy dostępny pod tym linkiem przekierowującym bonus można aktywować przy użyciu naszego kodu promocyjnego. Naturalnie znajdziecie go na stronie z przekierowania.
Reklama bukmachera dozwolona w punkcie stacjonarnym
Poza tym zarówno bukmacherzy, jak i kasyna, mogą reklamować się i promować wewnątrz lokalu, w którym prowadzone są gry, mogą też ten budynek oznaczyć swoją nazwą i rodzajem działalności. Jeśli zaś legalny bukmacher prowadzi stronę internetową, zgłoszoną do MF i zaakceptowaną przez ten organ, może na niej zarówno się reklamować, jak i przyjmować zakłady wzajemne. Reklama usług bukmacherskich w Polsce i zasady, jakie w tej kwestii obowiązują, szerzej opisane zostały w naszym tekście.
Natomiast w salonach gier na automaty oraz na stronach internetowych z hazardem zakazano promowania jakichkolwiek produktów bankowych – chodzi oczywiście głównie o kredyty i pożyczki. Wszystkie te zakazy mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu hazardu na dzieci i młodzież, oraz zahamowanie wzrostu osób uzależnionych od gier losowych.
Warto wiedzieć
- Polskie przepisy co do zasady zakazują reklamowania hazardu.
- W 2017 r. złagodzono nieco prawo, jeśli chodzi o zakłady wzajemne. Od tej pory można je reklamować z ograniczeniami takimi samymi jak te, które dotyczą alkoholu. Reklamy bukmacherki zobaczymy więc w telewizji jedynie późnym wieczorem i w nocy.
- Logo lub nazwę firmy bukmacherskiej w ciągu dnia możemy zauważyć wyłącznie podczas emisji imprez sportowych, których firma jest sponsorem lub podczas których występują sponsorowani przez nią zawodnicy.