Korzyści z ustawy hazardowej dla bukmacherów
Przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy o grach losowych na polskim rynku hazardu dominowały zagraniczne firmy, ponieważ obstawianie u nich nie wiązało się z koniecznością płacenia 12% podatku.
Omijali oni polskie przepisy, przez co legalnie działający bukmacherzy mieli bardzo ograniczony udział w zyskach. Ustawodawca postanowił wyrównać warunki konkurencji – nowe regulacje normatywne wprowadziły szereg przepisów dyscyplinujących (m.in. blokowanie stron nielicencjonowanych bukmacherów). W jaki sposób legalni bukmacherzy skorzystali na nowelizacji ustawy hazardowej?
Bukmacherzy wypierają szarą strefę
Restrykcje dotyczące nielegalnych spółek hazardowych spowodowały, że z Polski wycofało się wielu zagranicznych bukmacherów, którzy nie byli zainteresowani uiszczaniem 12% podatku obrotowego od gier (art. 74 pkt 7 ustawy) oraz 19% CIT. Polskie unormowania prawne nie wydają się dla ich atrakcyjne w porównaniu z innymi państwami UE (np. Maltą), dlatego z polskiego rynku zniknęli m.in. tak znani gracze jak bet-at-home, bwin, Pinnacle czy Unibet. Dodatkowo obejście prawa od 1 lipca 2017 r. nie jest już takie proste – służą temu następujące regulacje:
- dostawcy sieci internetowej mają obowiązek blokowania dostępu do stron bukmacherów, znajdujących się w rządowym rejestrze domen zakazanych (art. 15f ust. 5 ustawy)
- dostawcy usług płatniczych, czyli banki i internetowe portale płatnicze, nie mogą obsługiwać firm figurujących w Rejestrze, a więc gracze nie mogą obstawiać u nielegalnie działających bukmacherów (art. 15g ustawy)
- przewidziane są wysokie kary finansowe (do 200 tys. zł) dla podmiotów urządzających gry hazardowe bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia (art. 89 ust. 1 pkt 1) bądź działających z naruszeniem udzielonej koncesji, zezwolenia lub zatwierdzonego regulaminu (art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy)
Wprowadzone przepisy mają na celu zwiększenie liczby licencjonowanych bukmacherów oraz zwiększenie ich udziału w rynku gier hazardowych w Polsce. Jak potwierdzają liczne dane, działania takie przynoszą legalnym operatorom bukmacherskim wymierne korzyści, a ich zyski od wejścia w życie zapisów znowelizowanej ustawy zwiększają się systematycznie.
Szersze możliwości reklamy legalnych bukmacherów
W porównaniu z przepisami ustawy o grach losowych w brzmieniu z 2009 r., znowelizowane przepisy są znacznie bardziej liberalne. Ustawodawca utrzymał jednak zakaz reklamy i promocji gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach oraz zakładów wzajemnych.
Od kwietnia reklama zakładów wzajemnych, na których urządzanie zostało udzielone zezwolenie, jest dozwolona. (art. 29 ust. 1 ustawy). Jest to korzystne dla legalnie działających operatorów zakładów wzajemnych, którzy mają obecnie szersze możliwości dotarcia do potencjalnych klientów oraz budowania swojego wizerunku na rynku.
Warunki, na jakich może być prowadzona reklama legalnych bukmacherów, precyzuje art. 29b ustawy, zgodnie z którym reklama jest dozwolona, jeśli:
- nie jest kierowana do nie jest kierowana do małoletnich, nie przedstawia osób małoletnich i nie odbywa się przy udziale małoletnich
- nie łączy urządzania gier lub uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na uzyskanie łatwej wygranej
- nie zawiera stwierdzeń, że udział w grach hazardowych ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych lub problemów finansowych
- nie przedstawia powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach w negatywny sposób
- nie zachęca do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną
- nie wywołuje skojarzeń z atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem,nauką lub pracą, sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym (art. 29 ust. 1 ustawy)
- nie jest prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6.00 a 22.00, z wyjątkiem transmisji z imprez sportowych, których bukmacher jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej
- nie prowadzi się jej w miejscach publicznych – wyjątek stanowią imprezy masowe i sportowe, których bukmacher jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej (art. 29b ust. 2 ustawy)
Warunkiem legalności reklamy zakładów wzajemnych jest umieszczenie komunikatu o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku związanym z hazardem oraz posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów (art. 29b ust. 3 ustawy).