Lobbing środowisk bukmacherskich a rozwój rynku zakładów wzajemnych w Polsce
- Lobbing w wydaniu polskich organizacji bukmacherskich
- Stanowisko European Gaming and Betting Association (EGBA)
- Jak Remote Gambling Association (RGA) chciał przekonać rząd do wprowadzenia podatku GGR?
- Kto składał wnioski lobbingowe do ustawy hazardowej?
- Warto wiedzieć o lobbingu legalnych bukmacherów
Czym jest lobbing? Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa działalnością lobbingową jest każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa.
Stowarzyszenia bukmacherskie opracowują rozwiązania prawne, które doprowadzą do popularyzacji obstawiania zakładów wzajemnych u licencjonowanych firm bukmacherskich.
Obecnie na polskim rynku działa 25 legalnych bukmacherów z licencjami Ministerstwa Finansów. Dzięki takim działaniom typowanie zakładów bukmacherskich zaczęło być postrzegane w społeczeństwie jako rodzaj legalnej rozrywki, co z kolei przełożyło się na zwiększenie liczby legalnych bukmacherów.
Lobbing w wydaniu polskich organizacji bukmacherskich
Środowiska wspierające rynek autoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, takie jak Stowarzyszenie Na Rzecz Likwidacji Szarej Strefy Zakładów Wzajemnych w Polsce – „Graj Legalnie” i Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich (SPPFB) wnioskują o wprowadzenie przepisów, które poprawią pozycję legalnych operatorów, którzy wciąż zmagają się z konkurencją ze strony bukmacherów bez licencji MF.
Szara strefa zakładów wzajemnych została już wprawdzie znacznie ograniczona (szacuje się, że od wprowadzenia w życie zapisów znowelizowanej ustawy hazardowej szara strefa w zakładach bukmacherskich spadła z ok. 90% do 60%), jednak wciąż wielu graczy woli korzystać z oferty nieautoryzowanych buków.
W tym zakresie długi staż ma SPPFB. Już w 2014 r. stowarzyszenie to postulowało o blokowanie dostępu do nielegalnych stron bukmacherskich i stworzenie rejestru domen niedozwolonych oraz racjonalizację stawek podatkowych lub sposobów opodatkowania licencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych.
Wnioskuje ono też o przeznaczenie 30% z uzyskanych wpływów podatkowych bezpośrednio na polski sport. SPPFB wydaje oświadczenia, komunikaty oraz komentuje dane statystyczne, świadczące o potrzebie stworzenia ustawodawstwa ograniczającego szarą strefę oraz zapewniającego lepszą ochronę graczy i osób nieletnich.
Z kolei Stowarzyszenie „Graj Leganie”, poza uniemożliwieniem dostępu do stron nieautoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, proponowało także blokowanie ich płatności oraz reklamy. Wszystkie te propozycje uwzględniono w art. 15f i 15g znowelizowanej ustawy hazardowej, co należy ocenić pozytywnie.
Stanowisko European Gaming and Betting Association (EGBA)
Jednym z podstawowych postulatów wobec polskiego ustawodawcy jest zmiana reżimu podatku od gier: z 12% podatku obrotowego na GGR (Gross Gaming Revenue), który stosuje większość europejskich państw. Zachęciłoby to zagranicznych operatorów do zalegalizowania działalności w naszym kraju, dzięki czemu wzrosłyby wpływy do budżetu państwa i zmniejszyłaby się szara strefa.
Sugerowano zastosowanie modelu duńskiego i otwarcie rynku gier online (nie tylko zakładów) na warunkach komercyjnych w systemie licencyjnym – w nowej ustawie hazardowej nie wprowadzono jednak takich zmian. Innym nieuwzględnionym postulatem było umożliwienie prowadzenia reklamy wszystkim bukmacherom.
Jak Remote Gambling Association (RGA) chciał przekonać rząd do wprowadzenia podatku GGR?
Z kolei przewodniczący RGA Clive Hawkswood radził zmianę systemu podatkowego. Odpowiedni model podatku od przychodów operatora umożliwiłby (…) przyciągnięcie dużych, renomowanych firm do Polski i zapewniłby atrakcyjne i konkurencyjne produkty użytkownikom, a tym samym przychody dla budżetu państwa – stwierdził on.
W celu wpłynięcia na naszego ustawodawcę w 2016 r. zlecono konsultantom ekonomicznym firmy Roland Berger opracowanie raportu, analizującego rynek internetowych gier i zakładów na terenie RP oraz możliwości wynikających z dwóch systemów podatkowych: od przychodów brutto (GGR) i obrotowego.
Kto składał wnioski lobbingowe do ustawy hazardowej?
Formalne zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw (zgodnie z art. 7 ustawy lobbingowej) złożyły nie tylko EGBA i RGA. Poza nimi zrobił to także m.in. legalny bukmacher Fortuna (efortuna również akceptuje nasz kod promocyjny do max. bonusów), który wnioskował o wprowadzenie 20% podatku od gier typu GGR.
Spośród przedstawionych propozycji uwzględniono jedynie te dotyczące blokowania działalności nielegalnych operatorów przez dostawców Internetu i płatności. Niemniej jednak pomogło to ograniczyć szarą strefę, dzięki czemu wzrosły obroty licencjonowanych firm. Rozwój branży wynika też z poprawy wizerunku typowania zakładów wzajemnych – nie jest ono kojarzone z czymś nielegalnym, ale raczej z formą rozrywki, która sponsoruje sport.
Warto wiedzieć o lobbingu legalnych bukmacherów
- Działalność lobbingowa organizacji bukmacherskich polega na opracowywaniu opinii i raportów, mających wpłynąć na wprowadzenie zmian w ustawie hazardowej, ułatwiających działalność licencjonowanym operatorom.
- Zarówno krajowe, jak i międzynarodowe stowarzyszenia wnioskowały o wprowadzenie podatku od gier GGR, co pomogłoby zwiększyć konkurencyjność legalnych firm bukmacherskich w Polsce.
- Utworzenie rejestru domen zakazanych jest zgodne z postulatami zgłaszanymi przez SPPFB i Graj Legalnie i pomogło zmniejszyć szarą strefę zakładów wzajemnych.