Lobbing środowisk bukmacherskich a rozwój rynku zakładów wzajemnych w Polsce

08.01.2024, 08:10
Autor: �. Olender
Spis treści
Rozwiń
  1. Lobbing w wydaniu polskich organizacji bukmacherskich
  2. Stanowisko European Gaming and Betting Association (EGBA)
  3. Jak Remote Gambling Association (RGA) chciał przekonać rząd do wprowadzenia podatku GGR?
  4. Kto składał wnioski lobbingowe do ustawy hazardowej?
  5. Warto wiedzieć o lobbingu legalnych bukmacherów
Jaki wpływ na rynek bukmacherski w Polsce ma lobbing środowisk bukmacherskich?
Lobbing środowisk bukmacherskich a kształt rynku

Czym jest lobbing? Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa działalnością lobbingową jest każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa.

Stowarzyszenia bukmacherskie opracowują rozwiązania prawne, które doprowadzą do popularyzacji obstawiania zakładów wzajemnych u licencjonowanych firm bukmacherskich.

Obecnie na polskim rynku działa 25 legalnych bukmacherów z licencjami Ministerstwa Finansów. Dzięki takim działaniom typowanie zakładów bukmacherskich zaczęło być postrzegane w społeczeństwie jako rodzaj legalnej rozrywki, co z kolei przełożyło się na zwiększenie liczby legalnych bukmacherów.

Lobbing w wydaniu polskich organizacji bukmacherskich

Środowiska wspierające rynek autoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, takie jak Stowarzyszenie Na Rzecz Likwidacji Szarej Strefy Zakładów Wzajemnych w Polsce – „Graj Legalnie” i Stowarzyszenie Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich (SPPFB) wnioskują o wprowadzenie przepisów, które poprawią pozycję legalnych operatorów, którzy wciąż zmagają się z konkurencją ze strony bukmacherów bez licencji MF.

Szara strefa zakładów wzajemnych została już wprawdzie znacznie ograniczona (szacuje się, że od wprowadzenia w życie zapisów znowelizowanej ustawy hazardowej szara strefa w zakładach bukmacherskich spadła z ok. 90% do 60%), jednak wciąż wielu graczy woli korzystać z oferty nieautoryzowanych buków.

screen oświadczenia SPPFB na temat polskiego rynku zakładów wzajemnych
Fragment oświadczenia stowarzyszenia SPPFB z 2014

W tym zakresie długi staż ma SPPFB. Już w 2014 r. stowarzyszenie to postulowało o blokowanie dostępu do nielegalnych stron bukmacherskich i stworzenie rejestru domen niedozwolonych oraz racjonalizację stawek podatkowych lub sposobów opodatkowania licencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych.

Wnioskuje ono też o przeznaczenie 30% z uzyskanych wpływów podatkowych bezpośrednio na polski sport. SPPFB wydaje oświadczenia, komunikaty oraz komentuje dane statystyczne, świadczące o potrzebie stworzenia ustawodawstwa ograniczającego szarą strefę oraz zapewniającego lepszą ochronę graczy i osób nieletnich.

Z kolei Stowarzyszenie „Graj Leganie”, poza uniemożliwieniem dostępu do stron nieautoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, proponowało także blokowanie ich płatności oraz reklamy. Wszystkie te propozycje uwzględniono w art. 15f i 15g znowelizowanej ustawy hazardowej, co należy ocenić pozytywnie.

Stanowisko European Gaming and Betting Association (EGBA)

Jednym z podstawowych postulatów wobec polskiego ustawodawcy jest zmiana reżimu podatku od gier: z 12% podatku obrotowego na GGR (Gross Gaming Revenue), który stosuje większość europejskich państw. Zachęciłoby to zagranicznych operatorów do zalegalizowania działalności w naszym kraju, dzięki czemu wzrosłyby wpływy do budżetu państwa i zmniejszyłaby się szara strefa.

Sugerowano zastosowanie modelu duńskiego i otwarcie rynku gier online (nie tylko zakładów) na warunkach komercyjnych w systemie licencyjnym – w nowej ustawie hazardowej nie wprowadzono jednak takich zmian. Innym nieuwzględnionym postulatem było umożliwienie prowadzenia reklamy wszystkim bukmacherom.

Jak Remote Gambling Association (RGA) chciał przekonać rząd do wprowadzenia podatku GGR?

Z kolei przewodniczący RGA Clive Hawkswood radził zmianę systemu podatkowegoOdpowiedni model podatku od przychodów operatora umożliwiłby (…) przyciągnięcie dużych, renomowanych firm do Polski i zapewniłby atrakcyjne i konkurencyjne produkty użytkownikom, a tym samym przychody dla budżetu państwa – stwierdził on.

Fortuna - wniosek lobbingowy
Wniosek lobbingowy legalnego bukmachera Fortuna

W celu wpłynięcia na naszego ustawodawcę w 2016 r. zlecono konsultantom ekonomicznym firmy Roland Berger opracowanie raportu, analizującego rynek internetowych gier i zakładów na terenie RP oraz możliwości wynikających z dwóch systemów podatkowych: od przychodów brutto (GGR) i obrotowego.

Kto składał wnioski lobbingowe do ustawy hazardowej?

Formalne zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw (zgodnie z art. 7 ustawy lobbingowej) złożyły nie tylko EGBA i RGA. Poza nimi zrobił to także m.in. legalny bukmacher Fortuna (efortuna również akceptuje nasz kod promocyjny do max. bonusów), który wnioskował o wprowadzenie 20% podatku od gier typu GGR.

Spośród przedstawionych propozycji uwzględniono jedynie te dotyczące blokowania działalności nielegalnych operatorów przez dostawców Internetu i płatności. Niemniej jednak pomogło to ograniczyć szarą strefę, dzięki czemu wzrosły obroty licencjonowanych firm. Rozwój branży wynika też z poprawy wizerunku typowania zakładów wzajemnych – nie jest ono kojarzone z czymś nielegalnym, ale raczej z formą rozrywki, która sponsoruje sport.

Warto wiedzieć o lobbingu legalnych bukmacherów

  • Działalność lobbingowa organizacji bukmacherskich polega na opracowywaniu opinii i raportów, mających wpłynąć na wprowadzenie zmian w ustawie hazardowej, ułatwiających działalność licencjonowanym operatorom.
  • Zarówno krajowe, jak i międzynarodowe stowarzyszenia wnioskowały o wprowadzenie podatku od gier GGR, co pomogłoby zwiększyć konkurencyjność legalnych firm bukmacherskich w Polsce.
  • Utworzenie rejestru domen zakazanych jest zgodne z postulatami zgłaszanymi przez SPPFB i Graj Legalnie i pomogło zmniejszyć szarą strefę zakładów wzajemnych.
Źródła
Zwiń
  1. Zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw przez Fortuna Sp. z o.o.
  2. Zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw przez Remote Gambling Association Limited
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Lobbing środowisk bukmacherskich a rozwój rynku zakładów wzajemnych w Polsce
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.