Nowelizacja ustawy hazardowej
Różnicowanie daty uzyskania mocy wiążącej niektórych przepisów nie jest przypadkowe – ustawodawca dał w ten sposób odpowiednim organom czas na dostosowanie się do wymogów.
Wymogi są związane z utworzeniem Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą. Rejestr jest dostępny pod adresem www.hazard.mf.gov.pl.
Od 1 lipca 2017 roku dostawcy Internetu oraz operatorzy płatności mają bowiem obowiązek blokowania działalności nielegalnych bukmacherów, figurujących w tym Rejestrze. Jest to robione bardzo rzetelnie, tak więc nie warto ryzykować gry u bukmacherów bez oficjalnej licencji Ministerstwa Finansów. Dużo lepszym rozwiązaniem jest na przykład gra u operatora zakładów sportowych STS Zakłady Bukmacherskie (zobacz, jak zarejestrować się w STS Polska), który jest największym polskim bukmacherem.
Co się zmieniło w przepisach hazardowych
Zakres nowelizacji, wprowadzonych na mocy ustawy z grudnia 2016 roku wraz z początkiem kwietnia 2017 roku, dotyczy wielu kwestii, z których warto zwrócić uwagę na następujące uregulowania. Dla graczy i podmiotów prowadzących działalność hazardową ważne są zmiany wprowadzone w art. 89 i 90 ustawy hazardowej, dotyczące kar pieniężnych za naruszanie przepisów (m.in. za urządzanie gier hazardowych bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia, a także za uczestniczenie w takich grach).
Dla firm pragnących prowadzić działalność hazardową i loteryjną duże znaczenie ma także nowelizacja art. 79, normującego warunki kontroli tych podmiotów oraz przekazywania przez nie zestawień danych ekonomiczno-finansowych, a także art. 6, 11 i 12, określających warunki, jakie muszą spełniać spółki organizujące poszczególne rodzaje gier (o warunkach, jakie muszą spełniać legalni bukmacherzy, przeczytasz tutaj).
Zmianie uległa oraz podstawa opodatkowania w grze na automatach oraz w grze cylindrycznej, w kości i w karty (art. 73 ust. 1 b) pkt 9), a) pkt 7). Na mocy art. 29b dozwolona jest, pod określonymi warunkami, reklama zakładów wzajemnych legalnych bukmacherów (więcej na ten temat w tym tekście). Wraz z początkiem kwietnia 2017 roku wprowadzono także dodatkowe restrykcje dotyczące prowadzenia gier na automatach (art. 23-23f), mające zapewnić ochronę uczestników gry. Ich organizowanie ograniczono dla podmiotów, posiadających koncesję na prowadzenie kasyna gry (art. 15j).
Które przepisy ustawy hazardowej obowiązują od 1 lipca?
Zgodnie z art. 12 ustawy zmieniającej z 15 grudnia 2016 r., z dniem 1 lipca 2017 r. obowiązują następujące przepisy ustawy bukmacherskiej:
- art. 15f ust. 5 dotyczący obowiązku blokowania przez dostawców Internetu dostępu do stron internetowych wykorzystujących nazwy domen internetowych wpisanych do Rejestru […] nie później niż w ciągu 48 godzin od dokonania wpisu do Rejestru. Operatorzy sieci są zobligowani do bezpłatnego przekierowania na stronę Ministerstwa, zawierającą komunikat o lokalizacji Rejestru, wpisaniu szukanej nazwy domeny internetowej do tego Rejestru, listę podmiotów legalnie oferujących gry hazardowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także powiadomienie o grożącej odpowiedzialności karno-skarbowej uczestnika gier urządzanych wbrew przepisom ustawy. Zgodnie z pkt 3 tego przepisu mają oni także obowiązek nieodpłatnego umożliwienia dostępu do stron internetowych wykorzystujących nazwy domen wykreślonych z Rejestru, nie później niż w ciągu 48 godzin od wykreślenia nazwy domeny internetowej z Rejestru.
- art. 15g, który wprowadza na operatorów płatności (banki, portale zajmujące się płatnościami internetowymi) nakaz zablokowania możliwości przekazywania za ich pośrednictwem pieniędzy do firm znajdujących się w rządowym rejestrze domen zakazanych. W przypadku świadczenia usług płatniczych na stronie internetowej wykorzystującej nazwę domeny internetowej wpisaną do Rejestru, dostawca usług płatniczych jest obowiązany do zaprzestania świadczenia tych usług w ciągu 30 dni od dnia dokonania wpisu domeny do Rejestru.
- art. 89 ust. 1 pkt 5 i 7, które dotyczą możliwości nakładania przez Ministra Finansów kar pieniężnych (do 250 tys. zł) na dostawców usług płatniczych, którzy nie zaprzestali obsługiwania firm wpisanych do rządowego rejestru domen zakazanych (pkt 5) oraz na dostawców Internetu, którzy w ciągu 48 godzin od wpisania domeny do Rejestru nie zablokowali dostępu do tej strony internetowej (pkt 7).
Warto nadmienić, że zgodnie z art. 11 ustawy zmieniającej do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych (nie dłużej jednak niż do 1 października 2017 r.), zostały w mocy rozporządzenia, wydane na podstawie poprzednio obowiązującej wersji ustawy bukmacherskiej. Pełny tekst jednolity ustawy hazardowej można znaleźć tutaj.