Regulacje hazardowe w Wielkiej Brytanii i w Polsce
W Wielkiej Brytanii zaś system prawa (zwany common law) oparty został na wydanych wyrokach sądowych (tzw. precedensach), a jego treść zależy od rozstrzygnięć sądowych odwołujących się do poszczególnych, wydanych w we wcześniejszych sprawach, wyrokach sądowych. Te różnice mają wpływ również na regulacje hazardowe, obowiązujące w obu krajach.
Podstawowe warunki urządzania gier hazardowych i zasady prowadzenia działalności w tym zakresie, a także zasady opodatkowania podatkiem od gier hazardowych w Polsce określa Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. Gry hazardowe (Dz.U.2018.165 t.j.).
W Wielkiej Brytanii, pomimo stosowania systemu common low, podjęto próby uregulowania kwestii związanych z hazardem w jednym akcie prawnym. Aktem tym jest Ustawa o hazardzie i wyścigach (Gambling and Racing Control Act) z 1999 (z nanoszonymi poprawkami, z których ostatnie datowane są na dzień 1 września 2016 r.), która stanowi niejako odpowiednik naszej ustawy o grach hazardowych. Gambing Act powołał Komisję Hazardową (UK Gambling Commission) podlegającą Departamentowi Kultury, Mediów i Sportu, których zadaniem jest regulacja gier hazardowych na Wyspach.
Jakie są podstawowe założenia w ustawodawstwie hazardowym UK i Polski?
Ustawy hazardowe w obu krajach określają istotę opodatkowania, który stanowi dochód budżetu państw – formułują, co stanowi przedmiot podatku, ustalają termin powstania opodatkowania, a przede wszystkim, wskazują, kto jest podatnikiem podatku od gier. Obie oparte są na uregulowaniach mających na celu ochronę graczy i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie przestępstwom, a zwłaszcza praniu brudnych pieniędzy. Brytyjska ustawa zawiera ponadto zapisy dotyczące ochrony osób bezbronnych i dzieci.
Funkcjonowanie ustaw hazardowych oraz wynikające z nich konsekwencje mają wpływ na liczbę legalnych firm, oferujących usługi hazardowe w obu krajach. Pomimo, iż brytyjska Gambling Commission zatrudnia ponad 200 osób, pracuje bez wytchnienia od poniedziałku do piątku od 9tej do 17tej i bardzo, ale to bardzo szczegółowo pilnuje przestrzegania prawa i regulowania podatków, to i tak licencjonowanych operatorów jest tam znacznie więcej niż w Polsce. Dla przykładu, w Polsce, na dzień 18 lutego 2018 r. jest 7 legalnych bukmacherów internetowych, a w UK bukmacherów online jest ponad 200.
Warto wspomnieć, iż licencja wydana przez Gambling Commission wymagana jest jedynie dla Anglików. W Walii, Szkocji i Irlandii Północnej można stosować licencję innych krajów, stąd też częsta ucieczka do rajów podatkowych na Gibraltarze czy Wyspie Man.
Atrakcyjność podatkowa dla graczy i bukmacherów – w którym kraju bardziej się opłaca?
Nietypowość podatku od gier polega na tym, iż jest to podatek tzw. konsumpcyjny i pośredni. Oznacza to, iż sam podatek obciąża kosztowo gracza, ale ponosi go (wylicza i opłaca) podmiot prowadzący działalność w zakresie gier i zakładów, a więc bukmacher czy właściciel kasyna gry.
Polskie przepisy przewidują stosowanie podatku obrotowego, którego podstawę stanowi suma wpływów z gry (np. kwota uzyskana ze sprzedanych losów, czy wartość nominalna kartonów użytych do gry). Aktualna stawka podatku od gier losowych, w tym zakładów bukmacherskich w Polsce wynosi 12%.
Z kolei w Wielkiej Brytanii za podstawę opodatkowania przyjęto przychód brutto z gier, obliczany poprzez zsumowanie wpłaconych przez graczy pieniędzy, pomniejszone o wypłacone im wygrane. Tym samym, sama podstawa opodatkowania jest niższa niż w Polsce. Jednakże, w efekcie końcowym do budżetu wpływa znacznie większa kwota, a wszystko przez stawkę podatku, który wynosi tam 15%.
Warto wiedzieć
- Odpowiednikiem polskiej Ustawy o grach hazardowych w Wielkiej Brytanii jest Ustawa o hazardzie i wyścigach (Gambling and Racing Control Act)
- W Polsce, podatek od gier liczony jest od przychodu sumy wpływów ze sprzedaży, podczas gdy podstawę podatku w UK obniża kwota wypłaconych wygranych
- W Polsce podatek od gier wynosi 12%, w Wielkiej Brytanii 15%.