Regulacje hazardowe we Francji i w Polsce

13.12.2023, 10:46
Autor: �. Olender
Spis treści
Rozwiń
  1. Które regulacje prawne są podobne w Polsce i we Francji?
  2. Co odróżnia francuskie ustawodawstwo od polskiego?
  3. Warto wiedzieć
zdjęcie do tekstu o regulacjach hazardowych we Francji i w Polsce
Czy francuskie regulacje hazardowe są zbliżone do polskich rozwiązań?

Polskie i francuskie ustawodawstwo hazardowe różni się w wielu kwestiach, jednak istnieją także elementy wspólne, jak reżim podatkowy czy system licencji. 

Polscy gracze płacą 12% podatku od gier przy każdym zakładzie oraz 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli ich wygrana jest większa niż 2 280 zł. Natomiast nad Sekwaną podatek od zakładów sportowych wynosi 5,3%, jednak odprowadzane jest również 1,8% składki na ubezpieczenie społeczne.

Które regulacje prawne są podobne w Polsce i we Francji?

W obu krajach rynek zakładów wzajemnych oraz gier hazardowych jest regulowany, co oznacza, że na prowadzenie danego rodzaju działalności jest wymagane uzyskanie koncesji lub zezwoleń. Zgodnie z art. 3 polskiej ustawy hazardowej urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia.

Generalnie we Francji hazard jest zabroniony (ogólny zakaz hazardu związanego z grami losowymi wynika z art. L.324-1 FKBW), jednak z biegiem lat wprowadzano zwolnienia, stopniowo zezwalając na pewne rodzaje gier hazardowych. Muszą być oferowane w określonych miejscach lub dostarczane przez upoważnionych operatorów. Posiadanie licencji jest wymagane na pokera, gry kasynowe i zakłady sportowe, a także na wyścigi chartów i konne.

W obu krajach zbliżone są też kompetencje organów, przyznających licencje. W Polsce, na podstawie art. 32 ustawy hazardowej organem udzielającym jest Minister Finansów (udziela on koncesji na prowadzenie kasyna gry, zezwolenia na salon gry bingo pieniężne oraz zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych) oraz dyrektor izby administracji skarbowej (w zakresie udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej). Do kompetencji MF należy też zatwierdzanie regulaminów, na podstawie których prowadzona jest działalność hazardowa (art. 9, art. 15i ust. 2, art. 60 ust. 1ww. ustawy).

We Francji natomiast, na poziomie krajowym stacjonarna działalność hazardowa jest centralnie nadzorowana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Wydaje ono wszystkie licencje na gry naziemne. W zależności od ich rodzaju, przedstawiciele administracji rządowej (głównie prefekci) mogą interweniować podczas procesu składania wniosku o licencję oraz egzekwować prawo.

We Francji w 2010 r. utworzono jeden rządowy organ regulacyjny gier online – Autorité de Régulation des Jeux en Ligne (ARJEL). Zajmuje się on wydawaniem licencji, egzekwowania przepisów dotyczących internetowych gier hazardowych i walki z nielegalnymi stronami hazardowymi. Zajmuje się on również udzielaniem licencji operatorom uprawniającym do oferowania gier klubowych, zakładów sportowych lub zakładów na konie (Prawo o grach online 2010-476 z 12.05.2010 r. W sprawie otwarcia rynku gier hazardowych i zakładów bukmacherskich online na konkurencję i regulacje).

Zasadniczą cechą, łączącą Francję i Polskę w kwestii regulacji hazardowych, jest przyjęty system podatku obrotowego od gier. Oznacza to, że jest on liczony od stawek (obrotów), czyli całkowitej kwoty przeznaczonej na hazard. Gracz ponosi ciężar ekonomiczny tego podatku, ponieważ wpływa on na zwrot i wygraną osiąganą przez niego z zakładu. U nas podatek zmniejsza rzeczywistą stawkę gracza na zakład, a we Francji jest on pokrywany przez ustalanie innych (mniej korzystnych) kursów.

Co odróżnia francuskie ustawodawstwo od polskiego?

W Polsce posiadanie zezwolenia MF na zakłady wzajemne uprawnia spółkę do przyjmowania zakładów bukmacherskich i w totalizatorach (art. 2 ust. 2 ustawy hazardowej). Przyjmowanie zakładów online wymaga odrębnego zezwolenia (art. 14 ust. 3). Nad Sekwaną poza zakładami sportowymi jedyną autoryzowaną formą zakładów są wyścigi konne i chartów.

Zakłady bukmacherskie i większość loterii podlegają monopolowi państwowej korporacji La Française des Jeux (Francuskie gry). Zgodnie z Dekretem 85-390 organ ten oferuje gry bukmacherskie (obecnie są 3 gry prognostyczne: loto foot, Match of the day i 1N2). Gracze mogą grać tylko w licencjonowanych punktach sprzedaży, a także online na stronie internetowej Française des Jeux.

Zakłady sportowe online reguluje dekret 2010-483 12.05.2010 r. Francuzi mogą obstawiać w sieci tylko określone sporty, zawody i rodzaje wyników, zatwierdzone przez ARJEL po konsultacji z federacjami sportowymi. Oficjalna lista dostępna jest na stronie ARJEL, który może od czasu do czasu decydować o dodawaniu nowych konkursów lub nowych typów wyników.

 

Warto wiedzieć

  • We Francji zakłady bukmacherskie objęte są monopolem państwa, a u nas spółka musi uzyskać zezwolenie MF
  • W obu krajach zakłady sportowe są objęte podatkiem obrotowym, jednak jego stawka jest inna (u nas 12%, a we Francji 5,3%)
Źródła
Zwiń
  1. Babiarz S., Aromiński K., Ustawa o grach hazardowych Komentarz,Warszawa 2018,
  2. Barwaśny D., Zasady świadczenia usług w zakresie gier hazardowych w prawie Unii Europejskiej, Folia Iuridica Wratislaviensis 2014, vol. 3,
  3. Roland Berger Sp. z o.o., Regulacje w zakresie rynku zakładów wzajemnych online w Polsce, Warszawa 2016,
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Regulacje hazardowe we Francji i w Polsce
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.