Reklama zakładów bukmacherskich
Niestety, wywoływanie jakichkolwiek skojarzeń, związanych z atrakcyjnością seksualną, pracą, czy sukcesem zawodowym jest zabronione przez art. 29b ust 1 pkt 6 Ustawy o grach hazardowych. I nie są to wszystkie ograniczenia, narzucone bukmacherom przez ustawodawcę.
Nowelizacja ustawy hazardowej z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2018.165 t.j.) podtrzymała generalny zakaz reklamy i promocji gier hazardowych. Złagodzono co prawda możliwości prowadzenia reklamy zakładów wzajemnych, ale nie dość, że jej zasady sformułowano poprzez wymienienie konkretnych zakazów, to ponadto zdecydowanie nie dopuszczono do stosowania technik promocyjnych.
Reklama tak, promocja nie – czym różnią się te pojęcia?
Według definicji ustawowej, sednem reklamy jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli graficznych czy też innych oznaczeń, związanych z zakładami wzajemnymi, bądź podmiotami prowadzącymi działalność w tym zakresie. Co z tego wynika, samo ich rozpowszechnianie nie stanowi jeszcze promocji. Bowiem, by o niej można było mówić, musi dojść do publicznej prezentacji zakładów, zachęcania do stawiania zakładów bukmacherskich lub eksponowania zalet gry, rozdawnictwa dowodów uczestnictwa itp.
Gdzie i pod jakimi warunkami można umieścić reklamę zakładów
Bukmacher ma prawo reklamować zakłady wzajemne (art. 29 ust. 5 w zw. z art. 29 b ust. 2 pkt 1 i art. 29 ust. 3):
- w ośrodku gier i w punkcie przyjmowania zakładów,
- na zewnątrz budynku, w którym prowadzi punkt przyjmowania zakładów,
- na prowadzonej przez siebie stronie internetowej (na której prowadzenie posiada zezwolenie),
- podczas transmisji z imprez sportowych, których bukmacher jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w tychże imprezach sportowych (więcej o sponsoringu polskich drużyn sportowych przez legalnych bukmacherów przeczytasz tutaj),
- umieści komunikat o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku związanym z hazardem oraz posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych.
Jakie warunki ma spełniać reklama zakładów bukmacherskich?
Podstawą reklamowania zakładów wzajemnych jest posiadanie zezwolenia na urządzanie ich w Polsce, a ponadto, ze względu na ochronę dzieci, zabronione jest kierowanie reklamy zakładów bukmacherskich do osób małoletnich, przedstawianie na nich małoletnich i odbywanie się ich przy udziale małoletnich.
Ponadto reklama taka nie może sugerować możliwości uzyskania łatwej wygranej poprzez obstawianie ani afiszować związku z uczestnictwem w zakładach wzajemnych ze sprawnością fizyczną czy intelektualną.
Zabronione są też stwierdzenia, że udział w grach hazardowych, w tym bukmacherskich ma relaksujący, uspokajający skutek lub jest sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych czy też problemów finansowych. Negowanie powstrzymywania się lub umiarkowanego uczestniczenia w grach również stanowi niedozwolony chwyt marketingowy. To samo dotyczy zachęcania do uiszczania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną.
Czego jeszcze nie wolno robić bukmacherom podczas reklamowania swoich usług? Zabronione jest wywoływanie skojarzeń, o których pisaliśmy już na początku artykułu – nie może być zatem mowy o agitowaniu seksualnością, odprężeniem, wypoczynkiem w jakiejkolwiek formie. Stawianie zakładów wzajemnych nie może mieć związku z nauką, pracą, prestiżem zawodowym, życiowym czy finansowym.