Naziemny punkt przyjmowania zakładów
Niewątpliwie ustawodawca miał na myśli miejsce w rozumieniu przestrzeni fizycznej, a nie wirtualnej – punktem przyjmowania zakładów nie może być witryna internetowa.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, w Wyroku z dnia 13 stycznia 2016 r., sygn. akt II GSK 1170/14 orzekł, że złamanie tej zasady i przyjęcie zakładu za pośrednictwem internetu stanowi rażące naruszenie zasad przyjmowania zakładów wzajemnych. Element ten stanowi podstawę funkcjonowania punktu przyjmowania zakładów wzajemnych.
Pozostałe obwarowania dotyczą podmiotów prowadzących takich działalność oraz dodatkowych zastrzeżeń ustawowych i regulaminowych, takich, jak ograniczenia wiekowe uczestnika gry hazardowej.
Kto może prowadzić punkt przyjmowania zakładów wzajemnych?
Podstawowym wymogiem, stawianym podmiotom, zamierzającym prowadzić działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych – niezależnie od tego, czy chcą oferować zakłady bukmacherskie w punktach stacjonarnych, czy online – jest prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przy czym, wysokość ich kapitału zakładowego nie może wynosić mniej niż 2.000.000 zł. Spółki te, poza jednoosobową spółką Skarbu Państwa, nie mogą mieć akcji (udziałów) uprzywilejowanych.
Spółka taka musi wystąpić z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie odpowiedniej koncesji na prowadzenie określonej liczby punktów przyjmowania zakładów wzajemnych. By móc starać się o koncesję, spółka musi mieć „czyste konto” – tzn. w terminie 6 lat przed datą złożenia wniosku nie może zostać jej cofnięta koncesja ani zezwolenie z powodu rażącego naruszenia warunków określonych w koncesji, zezwoleniu lub regulaminie.
Rzecz jasna, podmiot starający się o koncesję MF na oferowanie zakładów wzajemnych w punktach naziemnych nie może mieć również w historii swojego funkcjonowania innych przewinień, dotyczących określonych przepisami warunków wykonywania działalności, na którą udzielono koncesję, czy zezwolenie.
Minister Finansów ma prawo odmówić bukmacherowi udzielenia koncesji na prowadzenie punktów stacjonarnego przyjmowania zakładów wzajemnych, jeśli zajdą w stosunku do niego uzasadnione zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego lub interesów ekonomicznych państwa, a także przestrzegania przepisów regulujących przeciwdziałanie praniu pieniędzy czy finansowaniu terroryzmu.
W tym celu Minister Finansów, powołując się na art. 11 ust. 2 Ustawy o grach hazardowych, może wystąpić z wnioskiem do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego lub Komendanta Głównego Policji, które to jednostki zobowiązane są do przeprowadzenia analizy funkcjonowania spółki, starającej się o koncesję.
Ponadto, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w Wyroku z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. akt VI SA/Wa 2082/12, stwierdził, że podmioty wskazane w art. 11 ust. 2 wspomnianej ustawy, mają wyłączne prawo do wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia upoważnienia udzielonego spółce.