czwartek, 18 kwietnia 2024

Nowe oblicze polskiego bukmacherstwa

08.01.2024, 08:11
Autor: �. Olender
Spis treści
Rozwiń
  1. Prawny i praktyczny wymiar reklamy bukmacherstwa
  2. Jak licencjonowani bukmacherzy wykorzystują zmienione przepisy dotyczące reklamy?
  3. W jaki sposób znowelizowana ustawa hazardowa pomogła zmienić wizerunek bukmacherstwa?
  4. Warto wiedzieć
Zakłady bukmacherskie po nowelizacji ustawy hazardowej
Po nowelizacji ustawy hazardowej Polacy dostrzegli w zakładach bukmacherskich legalną rozrywkę

Potrzeba wprowadzenia zmian legislacyjnych, dotyczących gier losowych wynikała z rażących dysproporcji między legalnymi i nielegalnymi bukmacherami.

Z szacunków UN Global Compact Network Poland ONZ wynikało, że wart ok. 5,3 mld zł rynek to nawet w 90% szara strefa. 1 kwietnia 2017 r. weszły w życie zmienione przepisy, umożliwiające reklamowanie autoryzowanych spółek przyjmujących zakłady wzajemne, a od 1 lipca 2017 r. nielicencjonowane portale bukmacherskie są wpisywane do rejestru domen zakazanych i blokowane (art. 15f, 15g ustawy hazardowej).

1
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.7
2
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.6
3
★★★★★
★★★★★
Ocena: 4.8

Dzięki temu udział nielegalnych buków spadł do poziomu 60%.

Prawny i praktyczny wymiar reklamy bukmacherstwa

Legalni bukmacherzy chętnie wspierają kluby sportowe, ponieważ wyniki ich współzawodnictwa stanowią przedmiot ich działalności. Przed 1 kwietnia 2017 r. nie mogli oni jednak wykorzystywać tych informacji marketingowo – ustawodawca postanowił zatem zliberalizować przepisy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 autoryzowani bukmacherzy mogą prowadzić reklamę swoich usług, ale musi ona spełniać warunki określone w art. 29b ustawy hazardowej.

Wykres obrazujący najbardziej popularne wśród Polaków gry na pieniądze
W jakie gry na pieniądze Polacy grają najchętniej:źródło: badanie IQS na zlecenie Totolotek SA

Nie może być kierowana do osób małoletnich, zachęcać do stawiania wyższych stawek jako czynnika zwiększającego szansę na wygraną ani wywoływać skojarzeń z relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, reklama zakładów bukmacherskich nie może być też kojarzona z sukcesem zawodowym, życiowym lub finansowym.

Zmianę sytuacji prawnej skomentował w rozmowie z Business Insider Polska Konrad Komarczuk, prezes Fortuna Zakłady Bukmacherskie: Nasz biznes nie tylko stał się znacznie bardziej rentowny po kwietniu, kiedy zaczęły działać nowe zasady, ale również pod koniec roku. Wtedy zaczęliśmy zbierać profity z innych przepisów dot. możliwości reklamowania się. Są oczywiście związane z tym pewne ograniczenia – nie możemy na przykład kojarzyć się z tężyzną fizyczną, seksualnością, a w godz. 6-22 możemy jedynie działać marketingowo jako sponsorzy. 

Legalnie prowadzona reklama zakładów wzajemnych musi zawierać komunikat o konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych, ryzyku związanym z hazardem i posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych (art. 29b ust.3).

Jak licencjonowani bukmacherzy wykorzystują zmienione przepisy dotyczące reklamy?

Prezes Fortuny wyjaśnia sytuację na rynku bukmacherskim: Musieliśmy więc nauczyć się pracować z mediami, a one przywyknąć, że teraz i bukmacher może reklamować się w telewizji. Zaczęliśmy więc wykorzystywać swoje szanse. Fortuna weszła w sponsoring pierwszej ligi m.in. dlatego, że to nam dało możliwość reklamy oraz jeszcze większego zaistnienia w świadomości odbiorców jako marka. Wiec zgodnie z ustawą już wcześniej musieliśmy zbudować portfolio sponsorskie, aby później móc to wykorzystać.

Ile Polacy wydają rocznie na gry hazardowe?

Należy przy tym zaznaczyć, że Fortuna nie jest tu wyjątkiem – praktycznie wszyscy legalni bukmacherzy wspierają finansowo polskie kluby sportowe: STS Zakłady Bukmacherskie sponsoruje Reprezentację Polski w piłce nożnej, Jagiellonię Białystok, KKS Lech Poznań, a operator bukmacherski LVBET – m.in. Wisłę Kraków i Widzew Łódź.

W jaki sposób znowelizowana ustawa hazardowa pomogła zmienić wizerunek bukmacherstwa?

Możliwość prowadzenia reklamy motywuje licencjonowanych bukmacherów do wspierania polskiego sportu, ale nie jest to jedyny pozytywny aspekt nowelizacji ustawy o grach losowych. Do tej pory branża bukmacherska kojarzyła się z czymś nie do końca legalnym. Ja to nazywałem legalną szarą strefą. Ludzie postrzegali nas jako coś niepewnego, gdzie pan z wąsem sprzedaje jakieś podejrzane kupony. A teraz staliśmy się normalnym dobrem konsumpcyjnym. To trochę odczarowało ten rynek – zauważa Konrad Komarczuk.

Na rynku zakładów sportowych coraz silniejszą pozycję mają autoryzowane spółki bukmacherskie – oprócz wspomnianych wcześnie należą do nich również m.in. legalny bukmacher Milenium czy forBET Zakłady Bukmacherskie – które zyskują nowych graczy m.in. poprzez rozbudowany system promocyjny. Dla stałych graczy organizują regularne promocje bukmacherskie dla regularnych i nowych klientów, a nowym oferują atrakcyjne bonusy na start, umożliwiające otrzymanie m.in. bonusów od depozytu w kwocie przekraczającej nawet 1000 zł.

Bonusy powitalne u legalnych bukmacherów

Nietrudno zauważyć, że przynosi im to wymierne korzyści, a zainteresowanie obstawianiem zakładów wzajemnych systematycznie rośnie: według badania, przeprowadzonego pod koniec 2017 roku na zlecenie legalnego bukmachera Totolotek, typowanie zakładów bukmacherskich to trzecia najpopularniejsza wśród Polaków gra hazardowa (po loteriach i konkursach SMSowych), którą wybiera już 13 % graczy. Z kolei z badań, przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznych w czerwcu 2017 r. wynika, że Polacy średnio wydają na obstawianie w punktach stacjonarnych 139,92 zł rocznie, a stosunek kosztów do zysków jest dodatni (1:4).

Warto wiedzieć

  • Na skutek umożliwienia prowadzenia reklamy przez licencjonowanych bukmacherów zaczęli oni bardziej aktywnie angażować się sponsorowanie polskiego sportu
  • Pomogło to poprawić wizerunek rynku zakładów sportowych, które postrzegane są jako rodzaj legalnej gry hazardowej
  • Według danych statystycznych 13% Polaków stawia zakłady wzajemne, z czego 80% stanowią mężczyźni
Źródła
Zwiń
  1. businessinsider.com.pl/firmy/firma-fortuna-jak-dziala-branza-bukmacherska/k3jp1jd
  2. Komunikat z badań CBOS, Nr 68/2017 „Hazardziści”, Warszawa, czerwiec 2017 www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_068_17.PDF
Komentarze (0)
Skomentuj artykuł pt. Nowe oblicze polskiego bukmacherstwa
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.

Inni czytali również

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.