Ustawa hazardowa: regulacje w Polsce i innych krajach europejskich
Zasadniczym celem regulacji normatywnej zakładów bukmacherskich jest stworzenie klarownych reguł, dotyczących jego prowadzenia, co ma zapewnić bezpieczeństwo zarówno dla graczy, jak i podmiotów, prowadzących legalną działalność w tym zakresie.
Duże znaczenie ma również ochrona przed oszustwami, praniem brudnych pieniędzy oraz szeroko rozumianą działalnością przestępczą. Poza tym podatki z gier losowych, loterii i zakładów wzajemnych stanowią dodatkowe źródło budżetu państwa (np w Polsce z grona wszystkich firm bukmacherskich do budżetu najwięcej wpłaca STS, szacunkowo ok 50% całej branży).
O ile jednak ustawodawcom z każdego państwa, podejmującego działania w celu regulacji rynku gier na pieniądze i zakładów bukmacherskich, przyświecają podobne cele, to już w sposób regulacji prawnej hazardu wygląda w każdym kraju inaczej.
Gdzie w Europie prawo hazardowe jest najłagodniejsze?
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy na początku zaznaczyć, że zasadnicze znaczenie dla rozwoju branży hazardowej ma przyjęty w danym państwie reżim prawny oraz system podatkowy. W przypadku hazardu i zakładów bukmacherskich online istnieją dwa rodzaje opodatkowania – podatek obrotowy (podstawę opodatkowania stanowi suma wpłaconych składek) oraz podatek od przychodów brutto z gier (tzw. GGR, ang. Gross Gambling Revenue). Podstawa opodatkowania jest obliczana z sumy wpłaconych przez graczy środków, pomniejszonej o wypłaty wygranych. System ten uważany jest za bardziej adekwatny do gier na pieniądze online.
Większość krajów europejskich (18) stosuje podatek typu GGR – tego typu rozwiązania przyjęto w m.in. w Wielkiej Brytanii (stawka podatku wynosi tam 15%), Belgii (15%) i na Węgrzech (20%), a także w Danii (20%) i Hiszpanii (25%). Państwami, gdzie obowiązuje podatek obrotowy jest m.in. Portugalia (12% stawka podatku), Malta (0,5%) i Niemcy (5%), taki system obowiązuje również w Austrii (2%) i Francji (9,3%).
Niemcy oraz Francja należą do państw, które starają się ograniczyć możliwość prowadzenia gier losowych na pieniądze i zakładów bukmacherskich przez Internet (tu wariant polski). We Francji wymagane jest do tego specjalne zezwolenie, poza tym monopol państwowy dotyczy zakładów na wyścigi konne oraz loterii i zakładów sportowych. Dla prowadzenia kasyna konieczne jest uzyskanie licencji (jest ona wydawana podmiotom mającym siedzibę w państwie członkowskim UE). W Niemczech również funkcjonuje system licencji na prowadzenie kasyn (Ustawa o Kasynach krajów związkowych), gier losowych i zakładów. Organizowanie hazardu za pośrednictwem sieci jest zakazane. Na Węgrzech monopol państwa w dziedzinie hazardu polega na istnieniu państwowego operatora, który ma wyłączność na prowadzenie kasyn i zakładów totalizatora.
Do państw, mających liberalne ustawodawstwo hazardowe, zalicza się Wielka Brytania i Czechy. Malta jest krajem, gdzie nie ma ograniczeń w przedmiocie prowadzenia hazardu w sieci – ustawodawstwo w tym zakresie wprowadzono już w 2000 r. Nie ma tu monopolu państwa, jednak dla prowadzenia każdego rodzaju gier wymagane jest posiadanie licencji. Warto podkreślić, że wnioski o licencję mogą składać operatorzy nie tylko z UE – z tego względu kraj ten jest często wybierany na siedzibę nowych internetowych firm bukmacherskich w Europie. Niewątpliwe sprzyja temu również przyjazny system podatkowy oraz rozwiązania prawne, zapobiegające praniu brudnych pieniędzy w kasynach.