wtorek, 11 sierpnia 2020
Najnowsze: Zakłady długoterminowe na zwycięzcę Ligi Mistrzów

Jak zmieniała się ustawa o grach losowych – część I

Zmiany w prawie dotyczące gier losowych na pieniądze i zakładów bukmacherskich przez internet.

Odbierz kod promocyjny eToto Oferta na bonus eToto VIP ważna do 31 sierpnia 2020
Spis treści
Rozwiń
  1. Ustawa hazardowa  z 1992 roku nie nadążała za realiami rynku
  2. Ustawa hazardowa z 2010 roku: niezgodność polskiego prawa z prawem europejskim
  3. Nowelizacja ustawy hazardowej z 2014 roku
  4. Nowelizacja ustawy hazardowej z 2017 roku
  5. Warto wiedzieć
Ustawa hazardowa
Historia nowelizacji ustawy hazardowej

Ten akt prawny kształtuje również katalog przepisów zarówno karnych, jak i administracyjnych, stosowanych w sytuacjach dokonywania działań wbrew przepisom ustawy.

LISTA LEGALNYCH FIRM
Bukmacherzy online z licencją MF

Obecny kształt ustawy hazardowej to efekt kilkukrotnych nowelizacji i zmian w przepisach, a ostatnim aktem zmieniającym była nowelizacja ustawy o grach hazardowych z 2017 roku.

Ustawa hazardowa  z 1992 roku nie nadążała za realiami rynku

Historia regulacji hazardu w Polsce sięga 1992 r., kiedy to przyjęta została ustawa o grach i zakładach bukmacherskich. Akt ten cechował się wielością nowelizacji, a przez lata obowiązywania ustawy przyjmowane były liczne projekty jej zmian. Jedna z ostatnich nowelizacji dotyczyła organizowanego w Polsce i Ukrainie turnieju EURO 2012. Modyfikacja zakładała przyznanie dodatkowych środków na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i tym samym dofinansowanie budowy aren sportowych, na których miały odbywać się mistrzostwa.

Bez ryzyka
Gra bez ryzyka przegranej

Z biegiem czasu oraz rozwojem rynku hazardowego ustawodawca nie był w stanie dostosować istniejącego prawa do tempa zachodzących zmian. Podjęto więc prace nad nową ustawą, a w międzyczasie światło dzienne ujrzała tzw. „afera hazardowa”, która na szczęście została upubliczniona jeszcze przed skierowaniem projektu ustawy do prac legislacyjnych, przez co wątpliwe rozwiązania prawne, jakie zostały zaproponowane przez lobbystów, nie znalazły się w końcowej wersji projektu.

Jakie były najważniejsze zmiany, wprowadzone przez nową ustawę o grach hazardowych z 2009 roku (której tekst zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2010 roku) oraz jej kolejne nowelizacje?

Ustawa hazardowa z 2010 roku: niezgodność polskiego prawa z prawem europejskim

Pierwotny tekst nowej ustawy o grach hazardowych wzbudzał wiele kontrowersji, gdyż nie został, przede wszystkim, notyfikowany zgodnie z prawem Unii Europejskiej. Notyfikacja to instytucja działająca w prawie UE, polegająca na tym, iż gdy państwo członkowskie zamierza wprowadzić zmiany gospodarcze na terenie swojego kraju, musi najpierw przedstawić projekt tychże przepisów innym krajom Wspólnoty.

Kraje te mogą się wypowiedzieć, czy proponowane przepisy nie wyrządzą szkody ich firmom, działającym również na terenie tego kraju. Ma to służyć obronie naczelnych zasad, jakimi cechuje się Unia Europejska tj. jednolity rynek, swoboda przepływu towarów i usług. Instytucja może wydawać się dość kontrowersyjna, gdyż odbiera swobodę kształtowania rynku gospodarczego państwu, jednak tak naprawdę przynosi więcej dobrego niż złego.

Z tych przepisów korzysta również Polska. Wystarczy sobie wyobrazić, co by się stało gdyby Niemcy czy inne kraje starej unii wprowadziły przepisy, zakazujące przedsiębiorcom spoza ich terytorium wykonywania usług transportowych, podczas gdy aktualnie większość firm spedycyjnych działających w Europie należy do polskich spółek.

Bez ryzyka na start w Fortuna 120 zł + 20 zł premii
Fortuna z bonusem bez ryzyka dla nowych klientów

Jednak Polska nie zastosowała się do tej naczelnej zasady Unii i wprowadziła regulacje, które nie pozwalały zagranicznym firmom z terenu UE oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu na prowadzenie działalności z zakresu organizowania gier losowych na jej terenie. Wzbudziło to wiele kontrowersji i zarzutów, kierowanych w stronę państwa polskiego. Podnoszono, iż kosztem dyskryminacji zagranicznych przedsiębiorców rząd polski faworyzuje rodzime spółki. Oczywiście podstawowym zarzutem, jaki stawiano polskiemu ustawodawcy, było to, iż nie wywiązał się z obowiązku notyfikacji przepisów, wbrew takiej konieczności, co jednocześnie czyni owe przepisy niewiążącymi.

Sprawa trafiła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wydawało się, iż ostatecznie rozstrzygnie on o legalności obowiązujących przepisów. Niestety wbrew oczekiwaniom zarówno krytyków, jak i zwolenników ówczesnych rozwiązań, Trybunał tak naprawdę nie zajął stanowiska. Stwierdził jedynie, iż kwestia notyfikacji powinna być rozpatrywana indywidualne w każdej sprawie poprzez sąd krajowy.

Stan ten trwał do 2015 r. – do czasu aż ustawodawca zdecydował się mocą ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r., której zapisy weszły w życie 3 września tego samego roku, dopuścić zagranicznych przedsiębiorców do polskiego rynku i umożliwił im organizowanie gier hazardowych na terenie RP.

Nie była to jednak pierwsza znacząca nowelizacja ustawy z 2009 roku. Co zmieniło się jeszcze zanim zagraniczne spółki zyskały prawo do organizacji gier hazardowych w Polsce?

Nowelizacja ustawy hazardowej z 2014 roku

Hazard jeśli jest kontrolowany to także ogromne pieniądze dla budżetu państwa
Hazard kontrolowany może mieć także pozytywne skutki

Hazard to nie tylko ogromne pieniądze, podbijanie stawki, automaty i gry karciane. Choć może się to wydawać mało prawdopodobne, ta forma rozrywki może być także narzędziem, służącym do osiągnięcia pozytywnych celów, takich jak np. pomoc potrzebującym. Bardzo restrykcyjna ustawa o grach losowych z 2009 roku skomplikowała możliwość zbierania środków pieniężnych na ważne społecznie cele. Wcześniej mogły temu służyć gry fantowe i gry bingo fantowe, jednak wraz z wejściem w życie nowej ustawy na organizatorów podobnych loterii nałożony został obowiązek posiadania zezwolenia na organizację takiego przedsięwzięcia. Przed wejściem w życie ustawy zdarzało się, iż np. przedszkole organizowało loterię dla rodziców dzieci, w której była możliwość wygrania małych upominków zrobionych przez samych przedszkolaków, a dochód przeznaczany był na działalność przedszkola. W 2010 r., a więc z wejściem w życie ustawy, taka możliwość została szeroko obwarowana, co poskutkowało tym, iż zaprzestano urządzać zbiórki lub też organizowano je wbrew przepisom.

Sytuacja zmieniła się na lepsze w wyniku nowelizacji ustawy o grach losowych na pieniądze z 7 listopada 2014 roku, której zapisy zaczęły obowiązywać od 19 grudnia tego samego roku. Wtedy obowiązywać zaczęły przepisy, które w znacznym stopniu ułatwiły organizację loterii fantowych i gier bingo fantowe. Wprowadzono możliwość organizowania owych gier jedynie na podstawie zgłoszenia, dokonanego 30 dni przed planowanym przedsięwzięciem. Wystarczyło samo zgłoszenie oraz to, aby ustawodawca określił, iż gra musi odbywać się na podstawie regulaminu a wartość puli nagród nie będzie przekraczała kwoty bazowej, tj. ok. 4 300 zł. Organizacje pożytku publicznego mogły zaś pozwolić sobie na pule nagród o łącznej wartości do ok. 60 tyś zł.

Nowelizacja ustawy hazardowej z 2017 roku

Pierwotny tekst ustawy o grach hazardowych z 2009 roku umożliwiał organizowanie gier na automatach na podstawie udzielonej koncesji na prowadzenie kasyna gry. Tak naprawdę objawiało się to tym, iż legalna gra na automatach mogła być prowadzona jedynie na terenie kasyna. Jak się później okazało, regulacja była czysto teoretyczna i bezskuteczna. Gry na automatach odbywały się tak jak dotychczas, w licznych lokalach niebędących koncesjonowanymi kasynami, a cały zysk z prowadzonej działalności zostawał w kieszeniach nielegalnych organizatorów, gdyż organizujący gry wbrew ustawie, co oczywiste, nie odprowadzają należnych państwu podatków.

Oczywiście opinia publiczna była karmiona raz na jakiś czas informacjami o zlikwidowaniu nielegalnego punktu z automatami na terenie jakiejś miejscowości, ale tak naprawdę ryzyko „wpadki” było mniejsze niż szacowany zysk z nielegalnie prowadzonej działalności. Działo się tak z powodu braku możliwości efektywnej kontroli takich punktów przez Służbę Celną. Przyczyn takiego stanu rzeczy było z kolei kilka, począwszy na mnogości nowych punktów, poprzez braki kadrowe służby, a na niejasnym prawie, objawiającym się wspomnianym wcześniej brakiem dochowania obowiązku notyfikacji przepisów skończywszy.

Na niekorzyść Ministerstwa Finansów działał fakt, iż w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skład sądu uznał, iż ustawa o grach hazardowych w takiej części, w jakiej zawiera przepisy istotnie ograniczające, a nawet stopniowo uniemożliwiające prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych poza kasynami i salonami gry, podlegała notyfikacji Komisji. Mówiąc pokrótce, skoro ustawa podlegała obowiązkowi notyfikacji, a ten nie został spełniony, to przepisy ograniczające organizowanie gier na automatach są niewiążące. I tak dochodziło do kuriozalnych sytuacji, gdzie wprawdzie zatrzymywano – w opinii Służby Celnej nielegalne – automaty, ale koniec końców były one zwracane ze względu na niekorzystne dla Ministerstwa wyroki sądów.

Ministerstwo Finansów mając na uwadze powyższe, zaproponowało nową regulację, obwiązującą od kwietnia 2017 r., która jednoznacznie zakończyła dywagacje na temat oceny legalności punków, oferujących gry na automatach. Zastosowano rozwiązanie, o którym można powiedzieć, iż jest jednym z najbardziej restrykcyjnych, a mianowicie wprowadzono monopol państwa w zakresie organizowania gier na automatach. Inaczej mówiąc, jedynie państwo polskie może organizować gry pieniężne na automatach (o konsekwencjach nielegalnej gry przeczytasz TU). Zadania te zostały przyznane państwowej spółce – Totalizatorowi Sportowemu. Maszyny do gry, wbrew początkowo krążącym plotkom o sprowadzeniu ich z USA, co miałoby się wiązać z ogromnymi kosztami w wysokości ponad 1 mld zł, wyprodukowały zakłady wojskowe wraz z mennicą państwową. I tak od kwietnia 2017 r. jedynymi legalnymi punktami, w których można zagrać w popularnego „jednorękiego bandytę”, są punkty prowadzone przez Totalizator Sportowy.

Drugą część artykułu o historii zmian ustawy hazardowej w Polsce znajdziesz TUTAJ

Warto wiedzieć

  • Początkowo obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku ustawa o grach na pieniądze była sprzeczna z prawem europejskim;
  • Dopiero po pięciu latach, w 2015 roku, zmieniono przepisy i dopuszczono do rynku hazardowego podmioty zagraniczne z ofertą promocji, kodów i freebetów (m.in. zagraniczny bukmacher Betclic zaoferował nowy bonus );
  • W 2017 roku wprowadzono zmianę, mocą której tylko państwo może organizować legalne gry na automatach;
  • W imieniu państwa polskiego gry pieniężne na automatach i kasyno online może organizować Totalizator Sportowy.
  • Legalne firmy bukmacherskie w Polsce posiadające zezwolenie: Totalbet, Milenium, PZBuk, Fortuna, STS, Betclic, Betfan, LVBET czy Totolotek.
Inni czytali również

Komentarze i opinie (0)

Jak zmieniała się ustawa o grach losowych – część I
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i mają zastosowanie polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi Google.
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując przeglądanie witryny wyrażasz zgodę na postanowienia naszej polityki prywatności dotyczącej plików cookies.