WSA: działanie rządowego rejestru domen zakazanych jest zgodne z prawem
Utworzenie Rejestru domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą (hazard.mf.gov.pl) na mocy art. 15 ustawy o grach hazardowych budziło pewne kontrowersje, zwłaszcza, że przed nowelizacją nieautoryzowane e-kasyna, poker roomy oraz obstawianie zakładów wzajemnych w sieci pozostawało praktycznie bezkarne.
Z tego względu zagranicznym operatorom hazardowym zmiany prawne, delikatnie rzecz ujmując, nie przypadły do gustu. Zasadność blokowania portali umieszczonych w rządowej ewidencji postanowiono zatem podważyć, korzystając z drogi sądowej przewidzianej w polskim prawie.
Argumentacja nielicencjonowanych buków na wokandzie
Domeny dużych operatorów hazardowych, z licencją z Malty lub innego raju podatkowego są od 1 lipca 2017 r. blokowane przez operatorów Internetu oraz dostawców płatności zgodnie z art. 15f ust. 5 i 15g ustawy hazardowej.
Niektórzy z nich żądali wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji Ministra Finansów o wpisaniu do rządowej ewidencji i wnieśli sprawę do sądu. Skarżący oparli wniosek o przesłankę trudnych do odwrócenia skutków w postaci utraty światowej renomy, spowodowanej pozostawieniem nazw domen w rejestrze domen służących oferowaniu gier hazardowych niezgodnie z ustawą – czytamy w uzasadnieniu postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z 19 grudnia 2017 r. (sygn. akt II GZ 908/17).
Podkreślali również, że w wyniku blokowania ich portali hazardowych zostali oni pozbawieni możliwości świadczenia usług na rzecz usługobiorców z terytorium RP, co ich zdaniem budzi wątpliwości pod względem zgodności z prawem wspólnotowym.
Ocena zasadności funkcjonowania rejestru domen zakazanych
Sądy administracyjne kilkukrotnie potwierdzały podstawy prawne do blokowania działalności nielicencjonowanych operatorów hazardowych, jak również zgodność art. 15f ustawy o grach hazardowych z prawem Unii Europejskiej (UE). Nowelizacja ww. ustawy została przedstawiona Komisji Europejskiej (notyfikacja nr 2016/398/PL), która nie kwestionowała nowych regulacji prawnych, zatem zarzut naruszenia prawa wspólnotowego jest całkowicie bezpodstawny.
W postanowieniu z dnia 11 stycznia 2018 r. NSA (sygn. akt II GZ 922/17) podkreślił, że nie można uzasadniać wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji działaniem organu wynikającym z przepisów powszechnie obowiązujących. W związku z tym wpisanie adresu www. do rejestru domen zakazanych należy uznać za całkowicie zgodne z polskim prawem, a utrata renomy nie jest argumentem, mogącym podważyć decyzję MF o umieszczeniu tam portalu hazardowego. W ustnym uzasadnieniu w analogicznej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie podkreślił, że zgodnie z art. 3 ustawy o grach losowych podmiot nieposiadający stosownej koncesji lub zezwolenia nie może urządzać gier hazardowych przez Internet, a oferując tego typu gry narusza prawo.
Ponadto sąd stwierdził, że w świetle przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie jest uprawniony do wykreślenia nazw domen z Rejestru. Jego zdaniem w sprawie nie zachodzi bowiem realna możliwość zaistnienia niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków (postanowienie NSA z 11 stycznia 2018 r.).
Sądy potwierdzają legalność blokowania zagranicznych portali
W kwestii zasadności blokowania stron bukmacherów, figurujących w rejestrze domen zakazanych na podstawie art. 15f ust. 5 można już mówić o ukształtowaniu się jednolitej linii orzeczniczej: sądy oddalają zażalenia nieautoryzowanych firm hazardowych na wpisanie ich portali do rejestru MF. Przytaczana jest taka sama argumentacja prawna, co ujednolica stanowisko polskiego orzecznictwa w tej kwestii, więc zagraniczni operatorzy powinni zrozumieć, że nie ma szans na uznanie zablokowania ich domen za bezprawne.
Świadczą o tym prawomocne wyroki przytaczane powyżej, jak również najnowsze orzeczenia wydane ostatnio przez WSA w Warszawie (z dnia 13 czerwca 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 1888/17, z dnia 19 czerwca 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 1321/17, V SA/Wa 1731/17, V SA/Wa 1772/17 i V SA/Wa 54/18 oraz z dnia 21 czerwca 2018 r. sygn. akt V SA/Wa 1266/17).
Warto wiedzieć
- Sądy administracyjne potwierdzają, że MF ma prawo do umieszczania nielicencjonowanych portali hazardowych w rejestrze domen zakazanych
- Sprawy wytoczone przez Expekt oraz inne firmy zostały oddalone, ponieważ żądały one wykreślenia z Rejestru z powodu utraty światowej renomy oraz rzekomej niezgodności z prawem UE