Czy gry komputerowe mogą uzależniać?
Ten nałóg zaczyna się niewinnie, często w bardzo młodym wieku, od zwyczajnego grania w gry dostępne na komputerze. Powoli z bezpiecznej rozrywki zamiłowanie zaczyna przekształcać się w aktywność, która dominuje nad całą resztą życia. Gracz żyje nie światem realnym, lecz wirtualnym – tym, co przydarza się podczas rozgrywki.
Zakłady sportowe na gry komputerowe
Typy na e-sporty u bukmacherów
Traci poczucie rzeczywistości, a wymyśleni bohaterowie oraz przygody, rozgrywające się na ekranie komputera stają się ważniejsze niż prawdziwe wydarzenia, problemy i ludzie. Osoba uzależniona traci poczucie czasu, spędza przed komputerem całe noce i dni, nie śpi, nie odpoczywa, zapomina nawet o jedzeniu. To oczywiście wywołuje problemy w rzeczywistym świecie – rodzinne, szkolne, zawodowe. Do tego po jakimś czasie dochodzą problemy zdrowotne – szwankuje wzrok, kręgosłup, drętwieją dłonie i stopy.
Kto może uzależnić się od gier komputerowych?
Jak wyjaśnia Magdalena Justyna Kacperska z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, od gier komputerowych najczęściej uzależniają się osoby „bardzo ekspresyjne, agresywne, nadpobudliwe, które nie liczą się z innymi, czują potrzebę kontroli i wygrywania z innymi, nie liczą się z uczuciami osób trzecich a ponadto są przekonane o swojej doskonałości. Z drugiej zaś strony mogą to być osoby lękliwe, zagubione, nie mające znajomych oraz przyjaciół, o niskim poczuciu własnej wartości, odrzucone i nieakceptowane.”
Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne stworzyło listę dziewięciu kryteriów, które wskazują na uzależnienie od gier komputerowych. Spełnieniu pięciu z nich pozwala zdiagnozować ten problem. Należą do nich m.in. granie jako sposób na łagodzenie poczucia niepokoju, okłamywanie bliskich na temat zaangażowania w gry, zaniedbywanie relacji z rodziną, pracy czy szkoły z powodu grania oraz problemy z przerwaniem gry nawet na kilka tygodni.
Gry komputerowe – uzależniają się też dzieci i nastolatki
Uzależnienie od gier komputerowych dotyka też, niestety, dzieci i młodzież w wieku dojrzewania. Poziom rozpowszechnienia tego zjawiska zbadań w Stanach Zjednoczonych Douglas A. Gentile. Jak wynika z jego badań (przebadał 3 000 amerykańskich dzieci), ok. 9 proc. młodych ludzi wykazywało objawy uzależnienia od gier komputerowych. Grały one średnio 20 godzin (i więcej) tygodniowo, odczuwały niepokój, gdy nie mogły kontynuować rozgrywki, miały też problemy w szkole i w domu z powodu tej aktywności. Co ważne, u dzieci uzależnionych od gier video dwa razy częściej diagnozowano ADHD (zespół nadpobudliwości ruchowej) lub ADD (zaburzenia koncentracji uwagi).
Zauważenie tego typu objawów u dziecka czy dorosłego to sygnał do konsultacji ze specjalistą. Gracz musi sobie uświadomić, że ma problem – i podjąć terapię. Potrzebuje też wsparcia ze strony rodziny i znajomych. Oczywiście, aby wrócić do normalnego życia, będzie musiał całkowicie zaprzestać grania na komputerze. Czasem terapia wymaga także stosowania leków wyciszających lub antydepresyjnych – ale o tym decydują już lekarze.
Popularne e-sporty też mogą uzależniać
W ostatnich czasach – obok klasycznych gier komputerowych – coraz większą popularnością cieszą się też tzw. e-sporty, czyli wirtualne rozgrywki graczy za pośrednictwem internetu. Gracze rywalizują w ramach wielu gier, wśród których najpopularniejsze to Counter Strike: Global Offensive, Heroes of the Storm, Dota2 i StarCraft2, a także League of Legends, Call of Duty i Rocket League. Rozgrywki, toczone nie z komputerem, ale z realnymi przeciwnikami w sieci, wywołują w młodych ludziach (bo tacy najczęściej grają w e-sporty) potrzebę coraz dłuższego przebywania online, wielogodzinnej pracy nad taktyką i ulepszaniem postaci.
Typuj e-sporty u legalnego buka Fortuna z licencją MF
A od takiego zaangażowania do uzależnienia droga jest prosta. E-sporty uzależniają tym bardziej, że w ślad za ich rosnącą popularnością idą duże pieniądze – turnieje, nagrody – więc gracze mają dodatkowy bodziec, by spędzać przed ekranem długie godziny. O rosnącej popularności e-sportów świadczy chociażby fakt, że tą branżą zainteresował się rynek bukmacherski: rozgrywki w ramach najpopularniejszych gier, takich jak CS:Go, LOL czy Dota2, nie tylko można obstawiać u bukmacherów, ale też poszczególni operatorzy zakładów wzajemnych nawiązują kontrakty sponsorskie z drużynami e-sportowymi (przykładem może być chociażby umowa Fortuny z AGO Esports, o której pisaliśmy tutaj).